Vivera
Vakkenvullers Anonymous
Waarom vleesvervangers niet naast het vlees in het vleesschap liggen? Daar begrijpen Vivera en wij niets van. Aan ons de uitdaging om iets te bedenken waarmee we het bestuur van de Albert Heijn prikkelen om Vivera in het vleesschap te leggen.
Achtergrond
Het is Vivera’s motto om iedereen meer plantaardig te laten eten. Want of je nou een vleeseter, flexitariër of vegetariër bent, hoe meer mensen meedoen met minder vlees eten hoe minder we met z’n allen uitstoten. Op dit moment liggen de vleesvervangers niet in het vleesschap waardoor je niet aangezet wordt tot om alternatieven te overwegen.
Inzicht
Om de routine van vleeseters niet te doorbreken maar de switch naar plantaardig eten wel makkelijker te maken, is het nodig dat vleesvervangers zichtbaar zijn in het vleesschap. Vegetarische kip naast de kip. Vegetarisch rund naast het rund.
Concept
Vakkenvullers zijn degenen die actie kunnen ondernemen. Zij zijn namelijk degenen die alles in het schap leggen. Wat als we deze vakkenvullers een oproep laten doen naar hogere hand? Uiteraard anoniem, want dit is niet de meest brave actie.
Uitwerking
In een video die we via een persbericht en LinkedIn verspreidden, legden vier vermomde vakkenvullers van Albert Heijn de supermarktketen het vuur aan de schenen. Ze bevroegen hen op de plek die zij vleesvervangers geven en roepen de directie van de AH op om vlees en plantaardige vleesvervangers naast elkaar in het schap te leggen. Juist om hun eigen gestelde doelen te behalen. Deze vrolijke guerrilla-actie bereikte de beoogde categorie managers van de Albert Heijn en zorgde daarnaast voor aardig wat free publicity.
Een persoonlijk succes waar we best trots op zijn is dat deze campagne geselecteerd is door Adformatie in de lijst van de 23 beste campagnes van 2023. De enige, geheel subjectieve lijst die andere lijsten overbodig maakt aldus Adformatie.
Achtergrond
Het is Vivera’s motto om iedereen meer plantaardig te laten eten. Want of je nou een vleeseter, flexitariër of vegetariër bent, hoe meer mensen meedoen met minder vlees eten hoe minder we met z’n allen uitstoten. Op dit moment liggen de vleesvervangers niet in het vleesschap waardoor je niet aangezet wordt tot om alternatieven te overwegen.
Inzicht
Om de routine van vleeseters niet te doorbreken maar de switch naar plantaardig eten wel makkelijker te maken, is het nodig dat vleesvervangers zichtbaar zijn in het vleesschap. Vegetarische kip naast de kip. Vegetarisch rund naast het rund.
Concept
Vakkenvullers zijn degenen die actie kunnen ondernemen. Zij zijn namelijk degenen die alles in het schap leggen. Wat als we deze vakkenvullers een oproep laten doen naar hogere hand? Uiteraard anoniem, want dit is niet de meest brave actie.
Uitwerking
In een video die we via een persbericht en LinkedIn verspreidden, legden vier vermomde vakkenvullers van Albert Heijn de supermarktketen het vuur aan de schenen. Ze bevroegen hen op de plek die zij vleesvervangers geven en roepen de directie van de AH op om vlees en plantaardige vleesvervangers naast elkaar in het schap te leggen. Juist om hun eigen gestelde doelen te behalen. Deze vrolijke guerrilla-actie bereikte de beoogde categorie managers van de Albert Heijn en zorgde daarnaast voor aardig wat free publicity.
Een persoonlijk succes waar we best trots op zijn is dat deze campagne geselecteerd is door Adformatie in de lijst van de 23 beste campagnes van 2023. De enige, geheel subjectieve lijst die andere lijsten overbodig maakt aldus Adformatie.
Wil je het laatste nieuws, inspiratie, uitnodigingen voor evenementen en relevante updates ontvangen over positieve beweging? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.