Vivera

Het is niet echt, maar maakt het uit?

Achtergrond

Vivera is een pionier in plantaardige vleesvervangers en laat al jaren zien dat vleesloos ook voor echte vleesfans aantrekkelijk kan zijn. Toch blijft er een grote groep sceptisch over nepvlees. Hoe zorg je ervoor dat mensen plantaardig eten zonder belerend te zijn? Door te laten zien dat ‘niet echt’ lekker mag zijn. Want deze dikke, sappige plantaardige burger doet qua smaak en bite niet onder voor een vleesburger.

Inzicht

In een wereld waar authenticiteit steeds vaker ter discussie staat, zien we dat mensen bewust kiezen voor neppe dingen die hen gelukkig maken. Van cosmetische ingrepen tot digitale ervaringen: als het resultaat maar goed voelt. Dit inzicht vertaalden we naar de vleesvervanger-categorie, waar nepvlees vaak nog als minderwaardig wordt gezien, vooral door traditionele mannelijke consumenten.

Concept

De campagne trekt een dikke vette streep door ouderwetse ideeën over ‘echt’ en ‘nep’. Met een flinke knipoog zien we gebruinde goden uit een fles, lippen die drie postcodegebieden bestrijken, biceps als opblaaspoppen en nagels die kunstwerken zijn geworden. En tussen al die perfectie prijkt één waarheid: het is niet echt, maar maakt het uit?

Uitwerking

De campagne kwam tot leven in abri’s en op social media, waar we gebruikmaakten van AI-gegenereerde beelden van mensen met overduidelijk ‘niet echte’ kenmerken die zichtbaar genieten van de Vivera Signature Burger. De campagne draait om het omarmen van positieve keuzes zonder te wijzen op wat er mis is. Om gedragsverandering te realiseren moeten we niet het probleem centraal stellen en groter maken, maar het positieve alternatief op een aanstekelijke manier presenteren.

Wil je meer weten over deze case? Bel of mail ons gerust.

Achtergrond

Vivera is een pionier in plantaardige vleesvervangers en laat al jaren zien dat vleesloos ook voor echte vleesfans aantrekkelijk kan zijn. Toch blijft er een grote groep sceptisch over nepvlees. Met de Signature Burger, een dikke, sappige plantaardige burger die qua smaak en bite niet onderdoet voor een vleesburger, wil Vivera juist die twijfelaars overtuigen. De uitdaging lag erin om die vooroordelen te doorbreken zonder te preken: erkennen dat dit misschien geen echt vlees is, maar wel echt lekker. Maak het uit?

Inzicht

In een wereld waar authenticiteit steeds vaker ter discussie staat, zien we dat mensen bewust kiezen voor neppe dingen die hen gelukkig maken. Van cosmetische ingrepen tot digitale ervaringen: als het resultaat maar goed voelt. Dit inzicht vertaalden we naar de vleesvervanger-categorie, waar nepvlees vaak nog als minderwaardig wordt gezien, vooral door traditionele mannelijke consumenten.

Concept

We ontwikkelden de provocerende campagneboodschap “Het is niet echt, maar maakt het uit?”. Een knipoog naar onze ‘neppe’ moderne wereld, waarin we de parallel trekken tussen geaccepteerde artificiële verbeteringen en Vivera’s plantaardige perfectie. Om het concept kracht bij te zetten, creëerden we alle campagne-uitingen met AI, want ook dat is niet echt, maar wel indrukwekkend.

Uitwerking

De campagne kwam tot leven in opvallende abri’s en op social media, waar we gebruikmaakten van AI-gegenereerde beelden van mensen met overduidelijk artificiële kenmerken die zichtbaar genoten van de Vivera Signature Burger. Van opgespoten lippen tot met anabolen opgepompte spieren: met een confronterende en humoristische aanpak dagen we de vooroordelen uit over wat ‘echt’ is en wat ‘nep’. Daarmee houden we de doelgroep een spiegel voor. Want als je kunt genieten van je neppe spieren of volle neplippen, waarom zou je dan niet kunnen genieten van een perfect nagemaakte burger? Het resultaat: een spraakmakende campagne die niet alleen de aandacht trekt, maar ook het gesprek over ‘echt’ versus ‘nep’ opent.

Wil je meer weten over deze case? Bel of mail ons gerust.

Meer cases

  • Ahrend

    Multifunctionaliteit is het toverwoord

  • Triodos Bank

    De Kleur van Geld

  • Phil.

    Lekker Phil. muziek!

Wil je het laatste nieuws, inspiratie, uitnodigingen voor evenementen en relevante updates ontvangen over positieve beweging? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.