Werk aan een sterk merk


1. Zorg voor intrinsieke merkmotivatie
Organisaties die intrinsiek gedreven zijn, doen het beter. Uit onderzoek van EY blijkt dat bedrijven die gedreven zijn door idealen gemiddeld 42% beter presteren op de beurs. Het is die gedrevenheid en de daaraan gelieerde authenticiteit die jouw merk of organisatie uniek, oprecht en geloofwaardig maakt. Bedenk wat je belangrijk vindt, waarom je als bedrijf bestaat en formuleer een heldere stip aan de horizon waar je de komende tijd naartoe gaat bewegen. Binnen beginnen is buiten winnen. We helpen je er graag mee tijdens een Ideale Wereld-sessie.

2. Creëer aansprekende interne cultuur
Medewerkers maken het merk. Samen kun je de moeilijkste mijlpalen behalen. De juiste mensen die passen bij je merk zijn daarom dus essentieel. Zorg daarom dat wat je belangrijk vindt ook in de werkcultuur is doorgevoerd. Ben je als merk of organisatie flexibel en klantgericht? Wees dat dan ook voor je medewerkers. Laat ze bijvoorbeeld wat vaker thuis werken als ze dat willen en luister eens écht naar de ideeën die aan de lunchtafel worden gedeeld. Zo krijg je gemotiveerd personeel en een gezonde werksfeer. Gevolg? Productievere en effectievere medewerkers, zo blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Warwick.

3. Kies een helder uitgangspunt
Een aantrekkelijke, onderscheidende en relevante merkpositionering zorgt dat je opvalt. Vertaal dit in sprankelende, kraakheldere communicatie. Zet de grote strategische lijnen uit en kies de juiste kanalen en middelen om je boodschap over te brengen. Dat betekent een hele gerichte inzet die past bij de organisatie, de boodschap, product, dienst of campagne en de beoogde doelgroep. Slim targetten is effectief en zorgt voor conversie. Bovendien kan dat bijzonder budgetvriendelijk zijn! Kort gezegd, kiezen is verliezen (én ook heel veel winnen).

4. Verruim je blik
Blijf altijd kijken naar wat er in de wereld om je heen gebeurt. Houd de concurrentie in de gaten maar bestudeer ook trends en tendensen die spelen in de markt en in de maatschappij. Waar is jouw doelgroep mee bezig? Wat zijn hun onderliggende motieven, bezwaren of drijfveren? Ga in gesprek met de mensen die je wilt bereiken om hier vervolgens op in te kunnen spelen. Data-analyse en andere digitale tools zijn daarbij net zo nuttig als ouderwets klantonderzoek.

5. Draag bij aan een betere wereld
Door niet alleen te kijken naar de waarde voor jou als persoon, merk of organisatie is, maar ook te focussen op de mensen en de wereld om je heen, creëer je echte meerwaarde. De Sustainable Development Goals kunnen je inspireren een wezenlijke bijdrage te leveren aan een betere wereld. Het is iets dat wij heel belangrijk vinden en daarom werken wij alleen met merken die de SDG’s in hun missie hebben opgenomen. Lees er hier meer over.