Verkiezingsposters: welke kies jij?

Hoe brengen onze politieke partijen het er merktechnisch vanaf? En kijken we überhaupt nog wel naar verkiezingsposters? Een blog van onze nieuwe copywriter Siebe.
Heldergroen Commubnicatiebureau

Er staat een bord met verkiezingsposters aan de overkant van het Spaarne. We kunnen vanuit ons kantoor net niet zien wat er precies op staat, maar het maakt wel nieuwsgierig. “Zijn politieke partijen eigenlijk ook merken met idealen?” Strateeg Myrthe twijfelt. “Idealen hebben ze zeker en het zijn ook wel merken, maar ze doen het merktechnisch niet allemaal even goed.” Ik voeg eraan toe dat de idealen ook niet altijd even duidelijk zijn. De volgende ochtend maak ik een foto van het bord voor op de snijtafel.

Ik word vrolijk van het montere gezicht van ChristenUnie-voorman Frank Visser. Hij is gestoken in een passend, partijkleurig pak en heeft zich handig opgesteld voor Molen de Adriaan, een Haarlems icoon. Hier is aandacht aan besteed. Toch vind ik het jammer dat onder de naam Frank Visser niet gekozen is voor de leus: ’Dit is onze kandidaat en daar moet u het mee doen.’

Minimalisme
Even serieus. De ChristenUnie geniet een grote naamsbekendheid en de belangrijkste waarde van de partij is in de naam besloten. Een goed merk, wat mij betreft. Maar is het ideaal wel duidelijk? Snappen mensen wat zij van een Christelijke partij kunnen verwachten op gemeenteniveau? Ik niet, moet ik toegeven. Hetzelfde geldt voor de posters van GroenLinks en D66, die het wel érg minimalistisch gehouden hebben. De twee partijen helpen me eraan herinneren dat ze bestaan, maar dat is dat. Geen idee wat ze van plan zijn. Veel zin om dat eens uit te zoeken krijg ik door deze verkiezingsposters ook niet.

Wat moet er gebeuren
De SP en PvdA doen wél een poging om te vertellen waar zij voor staan, maar wie wordt er warm van? De poster van de SP is mooi en ‘Voor elkaar’ is lekker, maar ook een beetje nietszeggend. Die van de PvdA zou goed uit de jaren ’70 kunnen komen. De leus is net zo nietszeggend als die van de SP en klinkt bovendien nergens naar. Veel schieten we er dus niet mee op. Het verbaast me een beetje, want op Facebook krijg ik dagelijks gesponsorde berichten te zien waarin de PvdA heel kort vertelt wat er met mijn buurt in Amsterdam moet gebeuren. Een Airbnb-verbod bijvoorbeeld. En een stop op de verkoop van sociale huurwoningen. Dat is blijven hangen. Waarom zetten partijen dat soort praktische idealen niet op hun posters?

Is het misschien een links trekje? De VVD doet het in ieder geval een stuk beter. ‘Kies voor doen’ spreekt me aan en ik begrijp door ‘Meer woningen, minder files’ precies wat de partij met Haarlem wil. Om het af te maken komt de mevrouw in leren jack een stuk daadkrachtiger over dan, pak ‘m beet, Sander van Trots. Ik weet niet hoe ik de blik in zijn ogen moet omschrijven, maar erg trots lijkt hij niet te zijn.

Wat maakt een goede poster?
Terwijl ik dit allemaal opschrijf, heb ik al lang besloten op wie ik ga stemmen in Amsterdam. Behalve dat ik me goed kan vermaken met deze posters, hebben ze op mij dus eigenlijk geen enkele invloed. Hoe is dat voor jou? Laat jij je nog beïnvloeden door verkiezingscampagnes? En wat vind jij, los van je politieke voorkeur, een goede poster?

Reageer op Facebook en ga vooral allemaal stemmen op 21 maart. Want wat je ook van die posters vindt, het is goed dat ze er hangen.

Neem contact op met Heldergroen of bel voor een verhelderend gesprek 023 8200 250

Cookie melding Deze website gebruikt cookies om de diensten telkens beter te maken. Met deze cookies kunnen we het internetgedrag op onze website volgen en verzamelen. Door gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord.