Nederland koploper in circulaire wereldeconomie

Onlangs lanceerde Circle Economy tijdens de Talkshow ‘Hoe Circulair is Nederland?’ het allereerste ‘Dutch Circularity Gap Report’. Met 24,5% circulariteit is Nederland dé pionier van de circulaire wereldeconomie. Maar dat betekent ook dat we last hebben van de wet van de remmende voorsprong opweg naar ‘Nederland circulair in 2050’. Hoe overbruggen we de circulariteitskloof? En wat kun jij hieraan bijdragen?
Circularity Gap Report Nederland netherlands
Hoe dichten we het Dutch Circularity Gap?

Om de ambitie van de Nederlandse Overheid te verwezenlijken, zijn er vier sectoren gedefinieerd waar met investeringen een wezenlijk verschil kan worden gemaakt:

  1. Circulair bouwen
  2. Circulaire landbouw en voedselsystemen
  3. Duurzame energietransitie
  4. De maakindustrie: reparatie, remanufactering en hoogwaardige recycling van producten

Maar naast deze sectoren zullen ook het onderwijs- en de arbeidsmarkt in Nederland moeten veranderen. Een belangrijke factor blijft: hoe neem je mensen mee in het verhaal van de circulaire economie, Intern en extern?

 

Circularity Gap report nederland stategy recommendations

Van denken en doen naar voelen en zijn

Veel van ons economisch systeem en de problematiek die daaraan verbonden is, vloeien voort uit het efficiëntie-denken, beter bekend als lineair-denken. Het is een economie gebaseerd op een denk- en doe-concept en dat staat lijnrecht tegenover zoals de circulaire economie ontstaat, stelt Sander: ‘Het grotere verhaal waarin de circulaire economie is ingebed, is de bewustzijnsshift die we collectief beleven. Als mensheid willen we te snel naar het eindresultaat zonder te genieten van het proces. We stellen onszelf als centrum van het universum op en alle elementen om ons heen staan ten dienste van ons geluk. Tot we ze niet meer nodig hebben. Weggooien, door naar het volgende. Zo denken we. Doordat we te weinig gevoel hebben bij onze omgeving, ontzielen we haar, we trekken haar leeg. Het narratief van de circulaire economie is niet hoe we zo snel mogelijk van A naar B komen maar gaat over een proces: waarin de vraag centraal staat ‘hoe we ons zo rijk mogelijk verbinden met onze omgeving, terwijl we op reis zijn.’ Het is nodig een beweging te maken van een denk- en doe-concept naar een voel- en zijns-concept. Wanneer je dat vertaald naar merk- en marktdenken, is de vraag “Wat is het mooiste wat mijn merk kan bijdragen aan de maatschappij en hoe definieer ik dan mijn markt?”‘

 

Bekijk de hele talkshow
Verschilmakers magazine circulaire economie
Verschilmakers

Ontstaan vanuit de Week van de Circulaire Economie werd voorafgaand aan de lancering van het ‘Circularity Gap Report’ ook al een magazine gelanceerd over hoe die circulaire economie tot stand moet komen, genaamd ‘Verschilmakers’. In deze co-creatie van Circl NL en Circularities lees je over circulariteit vanuit het perspectief van diverse posities en functies: van directeur tot inkoop en van productdesign tot marketing.

Heldergroen leverde een bijdrage over hoe de circulaire marketeer het verschil kan maken, te lezen op pagina 32. Download hem nu hier gratis! ­Met deze en andere inspirerende verhalen en praktische adviezen kun je morgen al een bijdrage leveren aan een toekomstbestendig bedrijf, een gezonde economie en een leefbare wereld.

 

Ben je benieuwd naar het volledige Circularity Gap Report?
Download hem hier.

Eerder ging Sander al eens in gesprek over dit onderwerp met Sonny Duijn van ABN AMRO Bank N.V. en Marc de Wit van Circle Economy in de Circularity Gap Report Podcast.

 

[gravityform id="9" title="false" description="false"]
<div class='gf_browser_unknown gform_wrapper' id='gform_wrapper_9' ><form method='post' enctype='multipart/form-data' id='gform_9' action='/stories/nederland-koploper-in-circulaire-wereldeconomie/'> <div class='gform_body'><ul id='gform_fields_9' class='gform_fields top_label form_sublabel_below description_below'><li id='field_9_2' class='gfield gfield_contains_required field_sublabel_below field_description_below gfield_visibility_visible' ><label class='gfield_label' for='input_9_2' >Naam<span class='gfield_required'>*</span></label><div class='ginput_container ginput_container_text'><input name='input_2' id='input_9_2' type='text' value='' class='medium' aria-required="true" aria-invalid="false" /></div></li><li id='field_9_3' class='gfield field_sublabel_below field_description_below gfield_visibility_visible' ><label class='gfield_label' for='input_9_3' >Bedrijfsnaam</label><div class='ginput_container ginput_container_text'><input name='input_3' id='input_9_3' type='text' value='' class='medium' aria-invalid="false" /></div></li><li id='field_9_4' class='gfield gfield_contains_required field_sublabel_below field_description_below gfield_visibility_visible' ><label class='gfield_label' for='input_9_4' >E-mailadres<span class='gfield_required'>*</span></label><div class='ginput_container ginput_container_email'> <input name='input_4' id='input_9_4' type='email' value='' class='medium' aria-required="true" aria-invalid="false" /> </div></li><li id='field_9_6' class='gfield field_sublabel_below field_description_below gfield_visibility_visible' ><label class='gfield_label' for='input_9_6' >Telefoonnummer</label><div class='ginput_container ginput_container_text'><input name='input_6' id='input_9_6' type='text' value='' class='medium' aria-invalid="false" /></div></li><li id='field_9_8' class='gfield no-label-transform field_sublabel_below field_description_above hidden_label gfield_visibility_visible' ><label class='gfield_label' >Inschrijven nieuwsbrief?</label><div class='ginput_container ginput_container_checkbox'><ul class='gfield_checkbox' id='input_9_8'><li class='gchoice_9_8_1'> <input name='input_8.1' type='checkbox' value='&lt;span style=&quot;text-transform:none&quot;&gt;Schrijf mij in voor de nieuwsbrief&lt;/span&gt;' id='choice_9_8_1' /> <label for='choice_9_8_1' id='label_9_8_1'><span style="text-transform:none;">Schrijf mij in voor de nieuwsbrief</span></label> </li></ul></div></li> </ul></div> <div class='gform_footer top_label'> <input type='submit' id='gform_submit_button_9' class='gform_button button' value='Versturen' onclick='if(window["gf_submitting_9"]){return false;} if( !jQuery("#gform_9")[0].checkValidity || jQuery("#gform_9")[0].checkValidity()){window["gf_submitting_9"]=true;} ' onkeypress='if( event.keyCode == 13 ){ if(window["gf_submitting_9"]){return false;} if( !jQuery("#gform_9")[0].checkValidity || jQuery("#gform_9")[0].checkValidity()){window["gf_submitting_9"]=true;} jQuery("#gform_9").trigger("submit",[true]); }' /> <input type='hidden' class='gform_hidden' name='is_submit_9' value='1' /> <input type='hidden' class='gform_hidden' name='gform_submit' value='9' /> <input type='hidden' class='gform_hidden' name='gform_unique_id' value='' /> <input type='hidden' class='gform_hidden' name='state_9' value='WyJbXSIsIjc4YjhlZjdhNmE4ZDQzYmI5ZjE1MzM2ZjZkZDc3NWQyIl0=' /> <input type='hidden' class='gform_hidden' name='gform_target_page_number_9' id='gform_target_page_number_9' value='0' /> <input type='hidden' class='gform_hidden' name='gform_source_page_number_9' id='gform_source_page_number_9' value='1' /> <input type='hidden' name='gform_field_values' value='' /> </div> </form> </div><script type='text/javascript'> jQuery(document).bind('gform_post_render', function(event, formId, currentPage){if(formId == 9) {} } );jQuery(document).bind('gform_post_conditional_logic', function(event, formId, fields, isInit){} );</script><script type='text/javascript'> jQuery(document).ready(function(){jQuery(document).trigger('gform_post_render', [9, 1]) } ); </script>