Betekenisvol werk voor minder stress en meer succes

Tijdens de Week van de Werkstress was Heldergroen te zien bij RTL Nieuws. De manier waarop wij werken zorgt voor uitzonderlijk lage ziekteverzuimcijfers. Met een landelijk gemiddelde van 4,2% in 2018 springen wij er inderdaad uit met slechts 0,8%. We doen dus iets goed, maar wat?
RTL Nieuws bij reclamebureau Heldergroen
Werkstress door schermen en bereikbaarheid

In 2018 hadden bijna 1,3 miljoen Nederlandse werknemers burn-outklachten. En de kosten van werkstress gerelateerd verzuim zijn opgelopen tot 2,8 miljard euro per jaar. Dit blijkt uit een onderzoek dat TNO publiceerde bij de start van de Week van de Werkstress. TNO is de onafhankelijke onderzoeksorganisatie van Nederland, waarvoor Heldergroen de nieuwe merkstrategie, corporate film, publiekscampagne en interne campagne verzorgde.

Uit het onderzoek blijkt ook dat de moderne technologie die maakt dat je altijd maar bereikbaar kunt zijn, daarin een grote rol speelt. Ongeveer de helft van alle werknemers is buiten werktijd altijd bereikbaar en bijna een derde van de werknemers ervaart zelfs een informatie overload.

Met open kantoren, flexibele werkplekken en multimedia zijn we inderdaad meer verbonden dan ooit. Overal en altijd. Daarom deden we samen met Ahrend eerder al een oproep om stilte terug te brengen op de werkplek. We lanceerden een campagne rondom de Silence Call, een flexibel inzetbare ruimte waarin je kunt bellen zonder anderen te storen.

Sander over werkstress en betekenisvol werk
Werkstress is niet de aanwezigheid van te veel prikkels, maar de afwezigheid van betekenisvol werk.

Met onze bureaus zijn we een vreemde eend in de reclamevijver, vertelden we eerder al eens bij Eva Jinek. Elke dag om 18:00 uur worden ze omhoog getakeld, omdat overwerken nooit de regel mag zijn. Klikt als een gadget, maar die bureaus zijn vooral het symbool van onze cultuur.

Wij Heldergroeners houden elkaar goed in de gaten. We werken allemaal erg hard en de werkdruk is ook hier vaak hoog. Maar niemand hoeft zichzelf hier te beschermen, wij beschermen elkaar! Een hele veilige werkplek dus, waarin we met elkaar van elkaars fouten leren, maar waarin we ook persoonlijke- en gezamenlijke successen vieren. Daardoor ervaren wij ondanks de drukte minder stress.

En dat vermindert niet alleen het ziekteverzuim. Het levert zelfs meer op. “Als je kijkt naar de cijfers, zien we niet alleen veel werkplezier, maar ook een positief effect op ons bedrijfsresultaat. En ook het soort werk dat we doen is veel betekenisvoller.” vertelt Sander aan RTL-verslaggever Hans de Bruijn.

En daarin schuilt volgens ons een belangrijk deel van de oplossing. Bij Heldergroen werken we allemaal vanuit dezelfde purpose: de ideale wereld realiseren door mensen in beweging te brengen met merkcommunicatie. Aan iedereen die bij Heldergroen wil werken vragen we “Wat is jouw ideaal?” Deze intrinsieke motivatie is onlosmakelijk verbonden met ons werk en zelfs onderdeel van onze vernieuwende arbeidsovereenkomsten. Die idealen verbinden ons, geven richting en positieve energie.

 

Creëer met een betekenisvol merk, betekenisvol werk

Wil je het ziekteverzuim in jouw bedrijf ook omlaag helpen? Misschien is onze Ideale Wereld-sessie wel het beste startpunt, we zeggen niet voor niets: Binnen beginnen is buiten winnen! 

Meer over hoe je met een betekenisvol merk, betekenisvol werk creëert, lees je deze maand in het hoofdartikel van The Optimist. Daarin vertelt Sander over de groei van ons bureau, ondernemen vanuit liefde en vertrouwen en over de dag waarop we onze arbeidscontracten verbrandden.

 

Uitzending gemist?

Bekijk het item uit het RTL Nieuws van 18:00 uur hier (vanaf 8:19 minuten) en het item in de uitzending van 19:30 uur via de player hieronder of via deze link (vanaf 8:40 minuten).