Adformatie Purpose Panel
analyseert merken op zuiverheid

Het Adformatie Purpose Panel analyseert maandelijks merken op hoe sterk en zuiver hun purpose is. Heldergroen oprichter Sander is een van de panelleden. Iedere maand delen we hier de uitslag van het panel.
Groene kaart of rode kaart?

Merken en bedrijven brengen steeds vaker een purpose- of duurzaamheidsboodschap. Maken zij de wereld daadwerkelijk beter (groene kaart)? Of wordt hier een boodschap verkocht die niet in overeenstemming is met het gedrag van de afzender (rode kaart)?

 

Het panel bestaat, naast Sander, uit:

  • Ann Maes en Herman Toch van adviesbureau Flrish, schreven recent The positive sum game.
  • Ika van de Pas, directeur van Milieu Centraal, ‘de praktische gids voor duurzame tips en adviezen’.
  • Bart Brüggenwirth, oprichter van adviesbureau B-Open en schrijver van het boek Sterke merken, betere wereld.
Adformatie Purpose Panel

COCA COLA

Koop ons niet als je ons niet helpt te recyclen.

‘Coca-Cola schuift consument verantwoordelijkheid toe en dat is niet okay’

Hoe sterk en zuiver is de purpose achter de campagne ‘Don’t buy this bottle unless you help us recycle’? Willen ze écht dat jij géén Coca Cola meer koopt als jij hun flesjes niet helpt recyclen? Of is dit purpose washing?

Het Adformatie Purpose Panel is verdeeld: het waardeert de door Coke gestelde doelen, maar mist bewijs.