5 essentiële stappen voor cultuurverandering

Softe waarden dragen keihard bij aan je merk. Tenminste, als je internal branding slim aanpakt. Ontdek de 5 stappen die gegarandeerd werken voor cultuurverandering. 

 

Al te vaak bij cultuurverandering dicteert het management top-down waarden en gedragingen die vervolgens niet landen. ‘Wie kent alle kernwaarden van zijn of haar organisatie?’ Heldergroen zorgt met haar vijf stappenplan dat de werkvloer én het management op een inspirerende en gelijkwaardige manier met elkaar verbonden zijn. Zo realiseer je samen de waarden en gedragingen, en belangrijker nog: je doelstellingen.

Binnen beginnen is buiten winnen
Om als organisatie impact te (blijven) maken, is het belangrijk mee te bewegen met veranderingen in de maatschappij. En daarvoor moet de interne cultuur ook mee bewegen. Maar verandering kan, zeker in grote organisaties, lastig zijn. Gelukkig is merkcommunicatie is bij uitstek geschikt om mensen in beweging te krijgen. En bij Heldergroen weten we precies hoe je dat toepast.

In 5 stappen naar duurzame cultuurverandering
Heldergroen heeft een vernieuwende en succesvolle manier van werken ontwikkeld voor internal branding. Ontdek de 5 stappen waarmee wij waarden verankeren in organisaties:

1. Strategie ontwikkelen aan de hand van inzichten van binnen én buiten
Waar sta je nu en waar wil je heen? Welke waarden zijn belangrijk voor de organisatie? Wat hebben medewerkers nodig om mee te veranderen? Wij halen inzichten op en vertalen ze in een strategie die werkt.

2. Senior leadershipteam en H&R is betrokken, leef het voor en stuur erop!
Een internal branding traject wordt vaak bedacht en aangestuurd door het management. Dat is prima, zolang je de belangrijkste stelregel volgt: walk your talk. Leef zelf de waarden en stuur erop in werkprocessen.

3. Een engagement crew van mensen uit alle lagen van de organisatie draagt en deelt het gedachtegoed
Culture eats strategy for breakfast. Je kan nog zoveel bedenken, maar het gaat erom dat mensen in de organisatie samen de cultuur in beweging brengen. Daarvoor is het essentieel dat je alle lagen van de organisatie betrekt én mee laat sturen. Met de culture crew creëren we gedragingen die bij de waarden horen. Zo komen de waarden tot leven in de praktijk en is het duidelijk wat je met elkaar verstaat onder soms wat abstracte woorden.

4. Interne activatie-campagnes en inhoudelijke interventies laden het thema consequent over langere periodes
Vaak wordt er eenmalig iets leuks gedaan met de waarden, maar verdwijnen ze daarna naar de achtergrond. Interne campagnes en interventies activeren mensen om echt aan de slag te gaan met de waarden. Door ze op een creatieve manier en over langere periodes te laden, worden ze inherent onderdeel van de organisatie.

5. Impact meten! Rapporteer voortgang en deel successen.
Meten is weten. Door ook op een harde manier te meten wat de impact is van je campagnes, weet je direct wat de resultaten zijn. Dit motiveert om door te gaan en waar nodig bij te sturen. Zo weet je met zijn allen waar je het voor doet.

Succesvolle resultaten
In de praktijk blijkt dat onze manier van werken zeer succesvol is. Zo maken we voor VodafoneZiggo de nieuwe missie, waarden en gedragingen zichtbaar, voelbaar en beleefbaar voor 12.000 medewerkers. Na 1,5 jaar zien de impactmetingen er zo uit:

Ik ken de kernwaarden – 83 %
De kernwaarden inspireren mij tot het juiste gedrag – 73 %
Mijn collega’s kennen én leven de kernwaarden – 69 %

Prachtige resultaten waar we trots op zijn. Onlangs zijn we ook een internal branding traject gestart bij de Nederlandse Politie om verschillende delen van de organisatie met elkaar te verbinden. Kortom deze 5 stappen kunnen grote organisaties in beweging krijgen op basis van purpose, kernwaarden en gedragingen. De learning is het betrekken en verbinden van de verschillende organisatieonderdelen en het verbinden van Mens Merk Markt en Maatschappij zodat je een relevant en magnetisch merk wordt of blijft.

Benieuwd wat we voor jou organisatie kunnen doen met internal branding? Neem contact op met Heldergroen! 

Koffie of thee bij je cookies? Bel of kom langs en wij zorgen dat het klaarstaat! Wij maken graag kennis met duurzame merken. Onze digitale cookies gebruiken we om onze informatie zo goed mogelijk op jou af te stemmen. Hier kun je lezen welke gegevens we bewaren, waarvoor ze gebruikt worden en met wie we ze delen.