Spaarnelanden
Weer als nieuw
Als je aan kerstcadeaus denkt, denk je niet zo snel aan het extra afval dat je hiermee produceert. Toch is dit wel wat afvalverwerkingbedrijf Spaarnelanden onder de aandacht wil brengen tijdens de feestdagen. Aan ons de uitdaging om voor hen een aanstekelijke campagne en activatie te ontwikkelen die alle Haarlemmers uitnodigt om tweedehands cadeaus als nieuw onder de boom te leggen.
Achtergrond
Het beste afval is natuurlijk geen afval. Voor we iets kopen kunnen we altijd nadenken over hergebruik, reparatie of recycling. Spaarnelanden maakt Haarlemmers hier meer bewust van door hen te ondersteunen in het voorkomen van afval. Voor eind 2023 lag hierbij de focus op ‘minder nieuwe spullen kopen’.
Inzicht
Een drempel voor het geven van tweedehands cadeaus is dat het geen verpakking heeft. Een losse Barbie krijgen als kind is toch anders dan wanneer deze in een kleurrijke verpakking zit. Met dit inzicht hebben wij nagedacht over een oplossing.
Concept
Om daar iets aan te doen hebben wij in ons concept een activatie uitgewerkt waarbij we PR willen genereren voor de doelstelling van Spaarnelanden. Op centrale plekken in de stad zetten we een inpakservice neer. Uiteraard met enkel hergebruikt materiaal dat gerecycled of hergebruikt is.
De week voor kerst toverden we de Spaarnelanden Recyclebus om in een pop-up verpakkingswinkel. Een tweedehands Barbie gekocht of een warme tweedehands kersttrui? Bij onze inpakservice kon je ze gratis als nieuw laten verpakken in hergebruikt of gerecycled inpakmateriaal. Zo kreeg elk tweedehands product, groot tot klein toch die nieuwe ervaring en werd onnodig afval met de feestdagen beperkt.
Uitwerking
Met de juiste toon, samenwerkingen en een prikkelend design hebben we het concept binnen drie weken tot leven gebracht en aandacht gegenereerd binnen de gemeente Haarlem voor afvalpreventie vanuit Spaarnelanden. Samen met Haarlemse dagbladen, websites en kringloopwinkels genereerde we een breed bereik. We verspreidde posters en flyers, ontwikkelden social media uitingen en maakten tot slot de recyclebus een eyecatcher die de nodige media-aandacht kreeg in onder andere de NH nieuwsuitzending.
Wil je meer weten over deze case? Bel of mail ons gerust!
Achtergrond
Het beste afval is natuurlijk geen afval. Voor we iets kopen kunnen we altijd nadenken over hergebruik, reparatie of recycling. Spaarnelanden maakt Haarlemmers hier meer bewust van door hen te ondersteunen in het voorkomen van afval. Voor eind 2023 lag hierbij de focus op ‘minder nieuwe spullen kopen’.
Inzicht
Een drempel voor het geven van tweedehands cadeaus is dat het geen verpakking heeft. Een losse Barbie krijgen als kind is toch anders dan wanneer deze in een kleurrijke verpakking zit. Met dit inzicht hebben wij nagedacht over een oplossing.
Concept
Om daar iets aan te doen hebben wij in ons concept een activatie uitgewerkt waarbij we PR willen genereren voor de doelstelling van Spaarnelanden. Op centrale plekken in de stad zetten we een inpakservice neer. Uiteraard met enkel hergebruikt materiaal dat gerecycled of hergebruikt is.
De week voor kerst toverden we de Spaarnelanden Recyclebus om in een pop-up verpakkingswinkel. Een tweedehands Barbie gekocht of een warme tweedehands kersttrui? Bij onze inpakservice kon je ze gratis als nieuw laten verpakken in hergebruikt of gerecycled inpakmateriaal. Zo kreeg elk tweedehands product, groot tot klein toch die nieuwe ervaring en werd onnodig afval met de feestdagen beperkt.
Uitwerking
Met de juiste toon, samenwerkingen en een prikkelend design hebben we het concept binnen drie weken tot leven gebracht en aandacht gegenereerd binnen de gemeente Haarlem voor afvalpreventie vanuit Spaarnelanden. Samen met Haarlemse dagbladen, websites en kringloopwinkels genereerde we een breed bereik. We verspreidde posters en flyers, ontwikkelden social media uitingen en maakten tot slot de recyclebus een eyecatcher die de nodige media-aandacht kreeg in onder andere de NH nieuwsuitzending.
Wil je meer weten over deze case? Bel of mail ons gerust!
Wil je het laatste nieuws, inspiratie, uitnodigingen voor evenementen en relevante updates ontvangen over positieve beweging? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.