Zo persoonlijk als een zorgverzekering is, zo ver weg lijken de meeste verzekeraars van de mensen te staan. Zo niet het regionale Zorg en Zekerheid. In een bevlogen co-creatie traject ontwikkelden we een onderscheidende merkpositionering met een hoofdrol voor het betrokken en benaderbare karakter van de zorgverzekeraar.



Gezondheid een doel, geen product
Bereikbaarheid en een persoonlijke aanpak zijn vaak ver te zoeken in een sterk concurrerende markt waar gezondheid een product lijkt te zijn geworden en verzekeringsmaatschappijen als afstandelijke cijfermachines opereren. Dat dit anders is bij Zorg en Zekerheid, merkten we al bij het eerste gesprek. De gedreven positieve energie waarmee ze over hun werk spreken en hun menselijke aanpak sprak ons direct aan. Dit is een maatschappij die bezig is met meer dan ‘beter worden’, hier is gezondheid net zo belangrijk.

Merkpositionering is een organisch proces
Een merkpositionering is geen konijn dat je uit een hoge hoed trekt. Het moet een organisch proces zijn waar de organisatie zo breed mogelijk bij betrokken wordt. Zorg en Zekerheid begreep dit en we hebben dan ook alle ruimte gekregen om mensen dwars door de organisatie heen te interviewen voor input. Vooral de gezamenlijke missie om een positieve verandering voor positieve gezondheid teweeg te brengen, viel ons op. Met de conclusies van dit onderzoek konden we aan de slag, samen met het team ‘merkmakers’: afgevaardigden van alle lagen van de organisatie die meebouwen aan het aangescherpte merk.



Het resultaat: een duidelijk gezicht, klaar voor de toekomst
Toen Zorg en Zekerheid ons benaderde, was er nog geen formele merkpositionering. Er was wel een ijzersterke bedrijfsstrategie, maar er miste een goede merkrichtlijn waarmee ze hun onderscheid kunnen laten voelen en zien.
De weg naar dat sterke merk begon met verschillende strategische sessies die een stevig merkmanifest hebben opgeleverd, de basis voor het campagneconcept ‘Hier voor jou’. Dit was weer het vertrekpunt van een restyling van de visuele identiteit. Er is gekozen voor een zeer uitgesproken kleurenpallet waar de energie vanaf spat. De speciaal voor Zorg en Zekerheid ontwikkelde illustratiestijl zorgt voor een persoonlijke noot. Met de nieuwe positionering heeft Zorg en Zekerheid weer een duidelijk gezicht waar haar betrokken karakter uit spreekt en dat past bij een zorgverzekeraar die hier voor jou is.



Hoe kunnen we jouw betrokken merk weer dichter bij de doelgroep brengen? Bel +31 (0)23 8200 250 of e-mail inspiration@heldergroen.nl
Producten
Strategische sessies met kernteam – Merkmanifest – Communicatieconcept – Visuele identiteit – Communicatiestrategie intern & extern – Restyling visuele identiteit – Illustratiestijl
Sustainable Development Goals
Bij Heldergroen werken we alleen met merken die bijdragen aan de SDG's. Zorg en Zekerheid draagt bij aan: